آخرین اخبار

محمدحسن آصفری: جراحی اقتصادی این نیست که فقط خونریزی داشته باشیم!

اگر قرار است برخی از اقلام، با آزادسازی قیمت‌ها مواجه شوند، ضرورت دارد حقوق کارمندان، کارگران، مستمری‌بگیران و هر که حقوق‌بگیر است، افزایش پیدا کند. قرار نیست مدام قیمت کالا‌ها و مخصوصاً اقلام اساسی افزایش پیدا کند بدون اینکه توجه به جیب و درآمد حقوق‌بگیران کنیم.

اشتراک گذاری
22 شهریور 1402
کد مطلب : 7763

محمدحسن آصفری: جراحی اقتصادی این نیست که فقط خونریزی داشته باشیم!

توازن/به گزارش رویداد۲۴؛ محمد آیتی درکیان آنلاین نوشت: روند اقتصادی کشور به گونه‌ای است که باعث شده صدای بسیاری از اصولگرایان حامی سیدابراهیم رئیسی هم بلند شود. یکی از این افراد، محمدحسن آصفری نماینده اراک و عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌ها است که درباره همین انتقادات به کیان آنلاین گفتگو کرده است. در ادامه، بخش‌های مهم این مصاحبه را بخوانید:

همه شاهد تورم بالا در کشور هستیم و دولت نتوانسته متناسب‌سازی نرخ اقلام را اعمال کند. از این‌رو، خیلی از افرادی که درآمدشان متوسط یا کم است، توان خرید خیلی از کالا‌ها را ندارند.

قرار نسیت مدام قیمت‌ها را افزایش دهیم، اما فکر جیب حقوق بگیران را نکنیم

در جراحی اقتصادی، نیازمند کار اساسی هستیم. یعنی اگر قرار است برخی از اقلام، با آزادسازی قیمت‌ها مواجه شوند، ضرورت دارد حقوق کارمندان، کارگران، مستمری‌بگیران و هر که حقوق‌بگیر است، افزایش پیدا کند. قرار نیست مدام قیمت کالا‌ها و مخصوصاً اقلام اساسی افزایش پیدا کند بدون اینکه توجه به جیب و درآمد حقوق‌بگیران کنیم. برخی هم حقوق‌بگیر نیستند و حتی در برخی مواقع می‌بینیم همین افراد، کار ثابت هم ندارند.

تصمیمات اقتصادی دولت باید به نفع عموم جامعه و علی‌الخصوص، افراد کم‌درآمد و بی‌بضاعت باشد. از طرفی، بخش زیادی از جامعه ایران، طبقه متوسط است و تکانه‌های اقتصادی، این قشر را بیش از هر زمان دیگر، آسیب‌پذیر کرده است. از این‌رو هنر دولت و مخصوصاً تیم اقتصادی آن، ایجاد ثبات در قیمت‌ها و برگرداندن آرامش به زندگی این اقشار است.

به باور من، کاری که دولت سیزدهم در سال گذشته، تحت عنوان جراحی اقتصادی که منجر به آزادسازی برخی اقلام شد صورت داد، جراحی اقتصادی نبود. در جراحی اقتصادی باید بسته‌های تشویقی در اختیار مردم قرار بگیرد. یعنی واقعی کردن قیمت‌ها، باید در کنار ارائه بسته‌های تشویقی به مردم باشد نه اینکه حمایت لازم از مردم صورت نگیرد و از طرفی، قیمت‌ها هم مسیر دستوری را دنبال کند.

حمایت باید واقعی و نه فقط از مردم باشد. حمایت از تولیدکننده یک امر ضروری است. برای ثبات در قیمت‌ها، باید امتیازاتی به تولیدکنندگان داده شود تا آن‌ها بتوانند کالا را با قیمت مناسبت‌تر به دست مردم برسانند. اگر بنا باشد قیمت حامل‌های انرژی، گمرک، عوارضی و… را برای تولیدکننده افزایش بدهیم نباید انتظار داشت او هم قیمتش را کاهش دهد، چون در آن‌صورت دخل با خرج برای تولیدکننده هم‌خوانی پیدا نمی‌کند.

دولت باید در کمال عدالت و به موقع، یارانه موردنظر را به تولیدکننده بدهد. حمایت از مردم این نیست که گفته شود فلان کالا نباید از فلان قیمت بیشتر فروخته شود. از این‌رو حمایت دولتی با از همان ابتدای چرخه تولید صورت بگیرد.

جراحی اقتصادی این نیست که فقط خونریزی داشته باشیم!

در لایحه برنامه هفتم توسعه کشور، برای حمایت از مردم و تولیدکننده، برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته است، اما در کنار این موضوع، دولت باید این حساسیت را در تدوین لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ که چند ماه دیگر به مجلس ارائه می‌دهد، داشته باشد. یادمان باشد که جراحی اقتصادی، تنها این نسیت که خونریزی داشته باشد، الان طوری شده که از جراحی اقتصادی فقط خونریزی آن وجود دارد، در حالی که باید همه اقشار و بخش‌ها را با هم و با نگاه عدالت‌آمیز دید تا هم اقتصاد سامان پیدا کند و هم رضایت عمومی ایجاد شود.

یکی از انتقادات من به روال اقتصادی دولت، به سرعتی است که در قطع یارانه مردم لحاظ شده و حقیقتاً این کار با عدالت جور درنمی‌آید. در قانون آمده است که یارانه متعلق به همه مردم است. اینکه فردی پس از سال‌ها خودروی پراید برای فرزندش بخرد یا پول جزئی به حسابش بیاید، فوراً او را رصد و یارانه‌اش را قطع کنیم، نه تنها کاری مفید فایده نیست، بلکه بیشتر به قشر آسیب‌پذیر لطمه وارد می‌کند و منجر به افزایش اعتراض و گلایه‌های مردم می‌شود. از این‌رو باید تاکید کنم که جراحی اقتصادی نباید از جیب مردم برداشتن باشد.

جراحی اقتصادی که توام با علم باشد و رضایت مردم را به بار بیاورد، این است که اگر ۲۰۰ تومان از جیب آن‌ها برداشتیم، با یک مکانیزم درست و برآمده از خردجمعی، ۶۰۰ تومان را به جیب آن‌ها برگردانیم. این‌طوری هم منابع کشور بیشتر حفظ می‌شود هم مردم همکاری بهتری با دولت می‌کنند و مهمتر از همه، شاهد رضایت عمومی و ثبات در بازار خواهیم بود.

برای استیضاح وزرای اقتصادی امیدی به مجلس یازدهم ندارم

 بنده خیلی امیدی به مجلس یازدهم برای استیضاح وزرای اقتصادی ندارم. ما به جای اینکه بخواهیم وزرای اقتصادی را در تیررس استیضاح قرار دهیم، باید حوزه اقتصادی دولت را کالبدشکافی و نظارت جدی بر امور اجرایی داشته باشیم.

اینکه معاون اول راه می‌افتد و قیمت بازار را از مردم می‌پرسد، چه فایده‌ای دارد؟

 بنده بیشتر ناهماهنگی و ضعف تیم اقتصادی دولت را متوجه شخص معاون اول رییس جمهور می‌دانم. موافق برخی رفتار‌های آقای مخبر نیستم. اینکه ایشان راه بیفتد و داخل بازار شود و قیمت‌ها را بپرسد و اظهاراتی داشته باشد، اما از روز بعد از آن، مردم تغییری را نبینند، کاری سازنده و اعتمادساز نیست. سر و سامان دادن تیم اقتصادی دولت، بیشتر متوجه معاون اول است و آقای مخبر تاکنون در این رابطه عملکرد خوبی نداشته و امیدوارم آقای رییس جمهور راساً وارد عمل شود تا فکری برای این موضوع کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − چهارده =